22 Mart 2020 Pazar

Otomatik Portakal- Anthony Burgess

Kitabı okumak için iyi ki beklemişim. Suça sürüklenmiş çocuklarla görüşme yapıp onları suça sürükleyen risk faktörlerine yönelik rapor hazırlamam gereken bir döneme denk geldi Otomatik Portakal'ı okuyuşum. 



Alex'in düşünceleri ve devlet politikaları çatışırken bir benzeri savaşı da ben verdim içimde. Bir yandan Alex'in düşüncelerine kulak verip öbür yandan karşıma gelen suça sürüklenmiş çocukların yaşam hikayelerini dinlemek Otomatik Portakal'ın içindeymişim hissettirdi bana.

Kitapta Alex'in yaşadıkları üzerinden suç nedir, suçlu kimdir, suçla nasıl başa çıkılır, suçtan nasıl kurtulunur gibi çoğu şeye değiniliyor. Aynı zamanda ceza sisteminde psikolojideki davranışçı yöntemin kullanılması da sorgulanıyor.

Davranışçı yöntem psikolojinin en soğuk tarafı sanırım. Sizi kesin çözümlere ulaştırsa da insana robot gibi davranmanın olumsuz sonuçları her zaman daha ağır basıyor. 

Otomatik Portakal'ı hala okumayanlardansanız ben yine de psikolojinizin sağlam olduğu bir zamanda okumanızı öneririm. Alex gibi bir karakterin kafasından geçenleri okumak için Mrs. Bennet'ınkinden daha güçlü sinirlere ihtiyacınız var. Oh uzun zamandır lafı Gurur ve Önyargı'ya getiremiyordum. Bu iyi geldi.

Kimler okumasın: Zaten bir distopya içinde yaşıyoruz bir de kitapta okumayı kaldıramam diyenler.

Kimler okusun: Distopya içinde yaşadığımızı görmezden gelmek beni pek açmıyor ben bunun üzerine düşünmek istiyorum diyenler.

2 yorum:

  1. Kitaba karşı ön yargılıydım ama severek okudum. Yine de bu dönemde okunmaması gerektiğini düşünüyorum. İnsanların morali zaten bozuk bu tür kitaplar ağır gelebilir. Tabii çivi çiviyi söker diye düşünenler de var :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Distopya içinde yaşarken distopya okumak baya cesaret işi bence de :D

      Sil