20 Mart 2019 Çarşamba

Jane Austen Kitap Kulübü #1

Bu gerçekten yaşandı mı yahu? 

Ciddi ciddi yaşandı böyle bir gün yani... 

İnşallah ben uydurmuyorumdur. 

Gerçi 15 şahidim var ama her biri de öyle harika insanlardı ki onlar da hayal ürünü olabilirler.


16 Mart 2019 Cumartesi günü saat 19.00'a kadar hayatımın en güzel gününü Jane Austen'in 200. yıl dönümü etkinliğinin olduğu gün sanıyordum. Ama bu gün açık ara öne geçti vallahi. E tabii ki ballandıra ballandıra anlatmanın vakti geldi. Neredeyse 10 yıllık bir hayalin gerçekleşmesi şerefine uzun bir yazı geliyor. Kemerlerinizi bağlayın 19. yy.a ışınlanıyoruz. Gerçi at arabasıyla tıngır mıngır gidiyoruz demek daha doğru olur ama neyse.

Bir Jane Austen Kitap Kulübü kurabilmek için cesaretimi toplamam tam 6 yılımı aldı. Son zamanlarda sürekli bu kulübü kurmak aklımdaydı. Ama nasıl olur, kim gelir, nerede buluşulur vs. vs. şeyler düşünüp bu düşünceyi zihnimin derinliklerine, bir gün bir roman yazmak ve kaygısız bir insan olabilmek hayallerimin arasına iteliyordum. Sonra dm'den birkaç kişi böyle bir oluşuma benzer bir şeyler yapmamla ilgili mesaj gönderdi. Ben de bu bir işaret herhalde dedim ve işte bu noktadayız.

Önce biri Twitter'dan diğeri Instagram'dan olmak üzere iki duyuru paylaştım. Başlangıçta 5 kişi falan dönerse bir kafede buluşuruz diye aklımdan geçiriyordum. 30'a yakın kişi ben gelirim deyince beni bir panik hali aldı. Tam 5. sivilcemi çıkarıyordum ki Nilay Twitter'dan imdadıma yetişti ve onun çalıştığı tiyatroyu bir akşamlığına kiraladık. Bu önemli ayrıntı hallolunca ben yaklaşık 32 maddelik kulüp üyelerine verilecekler listesi hazırladım. Allah'tan akl-ı selim kardeşlerim ve arkadaşlarım var da beni bu listeyi 4'e indirmeye ikna ettiler. 

Tabii her şeyi ellerimle hazırladım. Jane Austen kitap kulübünde bilgisayar çıktısı yakışık almazdı. Onları tek tek hazırlamak epey uzun sürdü. Bazı günler akşama doğru parmaklarımın komutlarıma itaat etmedikleri bile oldu. Onlar benden akıllı! 

Öncelikle Jane Austen döneminde olduğu gibi herkese birer davetiye yazdım. Davetiyeleri herkesin evine göndermek için bir uşak tutmamak adına kendimle uzun uzun konuştum. Buluşma gününe kadar sabretmek hayli zor oldu. Davetiye metnini de ekliyorum belki merak edenler olur. Bu arada yazdıklarım Jane Austen kitaplarından birindeki mektuptan uyarlanarak yazıldı. Mektubu hatırlayan varsa yorum yazsın!

"Saygıdeğer hanımefendi,

Eğer bendenize acıyarak Jane Austen Kitap Kulübü'nde bol bol kitap okuyup üzerine konuşma teklifimi kabul etmezseniz ben ve Jane Austen sevgim ömrümüzün sonuna dek birbirimizden nefret etmek tehlikesiyle karşı karşıya geleceğiz. Çünkü sabahtan akşama dek Jane Austen ile baş başa geçen bir günün okuduklarını birileriyle konuşma ihtiyacı hissetmeden sona ermesi görülmüş şey değildir. Jane Austen Kitap Kulübü'nü teşriflerinizle şereflendirmenizin sizin için de bir sakıncası yoksa okunacak kitapların sırasını mektuba iliştiriyorum.

En derin saygılarımı ve iyi dileklerimi bildiririm.

Sincerely
Austenzede"

Davetiyeyi yazdıktan sonra Jane Austen dönemi mektup katlama stillerini araştırıp davetiyeleri ona göre hazırladım. Dörde katlamak Regency Dönemi'ne hakaret olurdu herhalde!





İkinci olarak Jane Austen temalı birer ayraç yaptım. Üzerine de Northanger Manastırı kitabından "İnsan, ister erkek olsun ister kadın eğer iyi yazılmış bir romandan zevk almıyorsa dayanılmaz ölçüde aptaldır." sözünü yazdım.







Jane Austen kitabındaki kişilerin ve akrabalık ilişkilerinin herkesin kafasını karıştırdığı  gibi bir gerçek ortada duruyorken Austenzede de durur mu herkese okunacak ilk kitabın soy ağacını çıkarttı. Onları da bir diğer mektup katlama stiline göre hazırlayıp mumla mühürledim. Bu mühürleme işi ne zor işmiş yahu. Vallahi helal olsun size 19. yy. mektup yazarları :D





Son olarak Jane Austen Kitap Kulübü'nün ilk toplantısında Jane Austen'le fotoğraf çektirmek isteyen olur diye bir çerçeve hazırladım.



Ben hazırlıkları yaparken buluşma günü ne ara geldi hiç fark etmedim demeyi çok isterdim ama bir hafta kala uykularım beni kör kuyularda merdivensiz bırakmışlardı bile. 

Buluşma günü sabah erken kalkıp Jane Austen dönemi sosyal yaşamına dair araştırma yaptım. Buluşma 19.00'daydı ama ben 15.00'te evden çıktım :D "Taksim meydanında ıslıkla Aşk ve Gurur'un soundtrackini çalan birini görürseniz telaş  yapmayın o benimdir." diye de bir tweet atmıştım çıkarken. Öyle de oldu, caddeyi nasıl yürüdüm bilmiyorum.

Arkadaşımla saatin gelmesini beklerken içimden hiç kimse gelmezse yapabileceklerimiz temalı 8. planımı kuruyorken üyeler gelmeye başladı. Sonra biz kulüp üyelerinden Deniz'le durakta buluştuk ve tiyatroya geçtik. Herkes teker teker geldi ve böylece harika bir akşama hep beraber imza attık :D

O kadar harika insanlar gelmişti ki bir ara heyecandan kabanımı çıkarmayı bile unutmuşum. Önce sırayla kendimizi tanıttık. Herkes o kadar farklı alanlardan mezun olmuştu ama o kadar aynı heyecanı yaşıyordu ki hem şaşırdım hem sevindim. Aramızda Mr. Darcy'nin gerçek olamayacak kadar mükemmel bir varlık olduğunu düşünenler çoğunluktaysa da Mr. Darcy'sini yanında getirmiş olanlar da vardı <3

Herkes Jane Austen'le tanışma hikayesini anlattı. Hikayeler birbirinden farklıydı ama Jane Austen hepimizi aynı şiddette etkilemişti. 2 saat göz açıp kapayıncaya kadar geçti. Mr. Darcy'den Heatcliff'e, Bronte kardeşlerden Judith McNaught'a her şeyden konuştuk.

En sonunda ben her ne kadar bitmesini istemesem de bir sonraki toplantıda görüşmek ümidiyle birbirimizden ayrıldık. Gerçek anlamda mutlu olduğumu hissettiğim nadir anlardandı. Önümüzde 7 toplantı var ama şimdiden toplanıp arada filmleri de izleyelim sözleri verildi.

Özel teşekkür köşesi;
Nilay'a, Deniz'e, Elif'e, Gayenur'a, Işık Selin'e, Melis'e, Ayşe'ye, Nur Hilal'e, Mehmet'e, Nur'a, Rümeysa'ya, Yeşim'e, Aylin'e teşrifleriyle kulübümüzü şenlendirdikleri için teşekkürü bir borç bilirim <3 

(İsimler karışık olarak yazılmıştır, yanlış yahut eksik varsa ikaz ediniz ben kendimi paylarım.)

Oradan da geçti leylekler...



Not 1: Gurur ve Önyargı'yı okuduğumuz toplantıda kimse benden mantık beklemesin rica ederim. Şimdiden Bay Darcy'nin gerçek boyutlarda maketini nasıl yaptırabilirim diye düşünmeye başladım.

Not 2: Hazırlıkları yaparken Bir İstanbul Masalı dizisini izlemeye başladım arkada bir ses olsun diye. O değil de Mehmet Aslantuğ'un oradaki hali tam Bay Darcy değil mi yahu. 

Not 3: Kitapları okuma sıramız aşağıdaki gibidir. İlk toplantıyı kaçırmış olabilirsiniz ama önemi yok. Jane Austen seven herkesin başımızın üstünde yeri var. Bir sonraki toplantıya bekleriz efendim. Bir sonraki toplantı 1 ay sonra olacak ve eğer bir aksilik çıkmazsa yine GalataPerform'dayız. 

(GalataPerform manzarası)




Duygu ve Duyarlılığı okuyup gelmeniz yeterli. Edward'a burun kıvırmak, Willoughby'ye ateş püskürmek ve Albay Brandon'ı övüp göklere çıkarmak için sabırsızlanıyorum...

1. Duygu ve Duyarlılık
2. Gurur ve Önyargı
3. Northanger Manastırı
4. Leydi Susan
5. Mansfield Park
6. Emma
7. İkna

Galiba yazı bitti ama asla bitiresim yok. Ee daha daha nasılsınız?

(Bu da bendeniz, teşekkürler.)




15 yorum:

  1. O kadar özendim ve içim gitti ki... Özellikle de o yılların naifliğini ve kibarlığını yaşatma çabalarınızdan dolayı sizi kutlamak istedim haddim olmayarak. İstanbul'da olsam asla kaçırmazdım. Çok üzgünüm... Sizlere keyifli Jane Austen'li saatler diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. içten yorumunuz için çok teşekkür ederim planlarken kafamda tereddütlerim vardı ama bu yorumlar beni nasıl mutlu etti anlatamam. umarım kulübümüze sizin de yolunuz düşer.

      Sil
  2. Ah.. Nasıl kıskandım nasıl..Herşeyi incelikle hazırlamışsınız. Detaylı yazınız için ayrıca teşekkürler, oradaymışım gibi hissettirdi. Ne mutlu size, etkinliklerinizin devamını diliyorum. En içten sevgilerimle, nrllittlelights :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Hikaye gibi yazarsam tekrar tekrar okuduğumda o günü yaşarım diye düşündüm :D yaptığım şeyleri beğenmenize çok sevindim umarım bir gün kulübümüze sizin de yolunuz düşer.

      Sil
  3. Ne kadar güzel ve özenilmiş bir organizasyon. Okurken bile mutlu oldum. Kim bilir sizler nasıl eğlenmişsinizdir. İstanbul'da olsam kaçırmazdım ama maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 100 yaşıma da gelsem unutmam herhalde bu günü :D beğenmenize çok sevindim umarım bir gün sizin de yolunuz düşer kulübümüze.

      Sil
  4. Sevgili austenzede nasılsın. Arada bloğunu takip edip arada aşk hayalleri kurup ise gidip yaşamımı sürdürüyordum . Ve ne oldu dersin. Hayatimin bay wickam'ı ile tanıştım. Yakışıklı,havalı, aldatıcı ve ikna edici etkileyici wickham . Çok güzel geçtiğini sandığım günlerden sonra yaşanan tatsız bir olay ve gerçek yüzünü görme. Sonra en başından aynı kişi olduğunu anlama. Parçaların oturması. Şimdi ise bay darcyi bekliyorum. Eskiden geleceğine inancım yoktu ama wickham geldiğine gore zamanımız bay darcyleri de vardır ve ben bekliyor olacağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba öncelikle çok üzüldüm böyle bir olay yaşanmasına ama Bay Collins'lere de dikkat etmekte fayda var derim ben. Sevgiler <3

      Sil
  5. Merhabalar, bir Jane Austen hayranı olarak yazınızı tabiri caşzca ağzımın suyu akarak okudum. Eğer İstanbul'da olsam ben de aranızda olmayı çok isterdim. Gerek davetiyeler, gerek kitap ayraçları olsun çok ince ve zerafetle düşünülmüş detaylar... Ellerinize sağlık. Jane Austen dönemine götürmüş, o atmosferi yaşatmışsınız kulüp üyelerine. Yazın Bath'e gidip Jane Austen Center'ı ziyaret etme şansını yakaladığımı siz sevgili Austen severlerle paylaşarak kendimi biraz da olsa aranızda gibi hissetmek istiyorum. Keyifli toplantılarınızın ve sohbetlerinizin olması dileğiyle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba öncelikle beğenmenize çok sevindiğimi belirtmek isterim ve benim de yorumunuzun Jane Austen Center kısmında ağzımın suyu aktı bence ödeştik :D ve umarım sizin de kulübümüze bir gün yolunuz düşer <3

      Sil
  6. Bana teşekkürü unutmuşsun bence teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Teşekkür ederim 🙏 umarım...

    YanıtlaSil
  8. Yazını gecikmeyle okuyorum. Çok güzel bir gün olmuş gerçekten. El emeği hediyelerine bayıldım. Emeğine sağlık. Umarım diğer toplantılar da bu kadar keyifli geçer :-)

    YanıtlaSil