12 Aralık 2018 Çarşamba

Jane Austen Okuma Rehberi

Üniversitede hazırlık mı okuyorsunuz? Size ödev olarak Jane Austen mi verildi? Türkçesini okurken bile zor anlaşılan karakterler, eseri kaynak dilinden okurken çorba mı oldu? Üzülmeyin! Austenzede'den amme hizmeti! 

Herhangi bir ortamda konu Jane Austen'den açılınca (çoğu zaman Jane Austen konusunu açan ben oluyorum tamam, havalı olsun diye konu kendiliğinden açılıveriyormuş izlenimi yaratmak istedim tamam) ilk söylenen şey "kitapta o kadar çok isim vardı ki yarısına geldiğimde hiçbir şey anlamadığım için başa döndüm" oluyor. 

Ben hazırlık okumadım ama hazırlık okuyan herkesin yolu Jane Austen'den en az bir kere geçiyor sanırım. Çoğu zaman biraz ağır da konuşuluyor Zat-ı Şahaneleri'nin ardından. Ama merak etmeyin ben Jane Austen'i Toplum İçinde Yerindirmeme kulübü başkan yardımcısıyım. Geçen gün ders arasında bahçede kızlarla konuşurken hoop konu yine birden Jane Austen'e gelmesin mi ve lisanstayken "hazırlık" okumuş kızlardan biri "Hayatımda ilk defa Jane Austen seven biriyle tanışıyorum, çok şaşırdım." dedi. Tabii ki ona blogumdan bahsetmedim kalp krizi geçirmesini istemeyiz ne de olsa.

Ben de düşündüm taşındım, ben bu oyunu bozarım dedim ve işte karşınızdayım. Lakayıt bir üslupla Jane Austen romanlarında geçen kişileri ve yerleri kısaca tanıtmaya çalışacağım. Elime yüzüme bulaştırmazsam tabii. 

Siz de çevrenizde Jane Austen karakterlerine karşı ağır konuşan birini görürseniz yapıştırırsınız yazının linkini. Bundan sonra herkes ayağını denk alacak! 

Not: Ben Jane Austen kitapları okurken bir karakter ortaya çıktığı andan itibaren sayfanın arkasına not alıyorum. İlerleyen sayfalarda görüp de tanıyamazsam arkaya bakıyorum. Epey kolaylık oluyor.


Uyarı: Çok spoiler vermemeye dikkat edeceğim fakat en ufak spoiler görürsem histeri krizi geçiririm diyecekler yavaştan gözlerini satırların üzerinden çeksinler.

1-GURUR VE ÖNYARGI



Karakterler

Elizabeth Bennet: Esas kız
Jane Bennet: Esas kızın ablası, yardımcı kadın oyuncu da denebilir
Lydia Bennet: Esas kızın ana baba sözü dinlemeyen(!) kız kardeşi
Kitty Bennet: Özünde iyi ama birilerinin tesirinde kalmaya müsait kız kardeş.
Mary Bennet: Güzellikçe kız kardeşlerinden biraz geride, kendini ilime adamış kız kardeş
Mr. Bennet: Esas kızın babası
Mrs. Bennet: Esas kızın annesi
Mr. Collins: Bennet kız kardeşlerin kuzeni, papaz
Fitzwilliam Darcy: Esas oğlan
Georgiana: Darcy'nin kız kardeşi
Lady Anne Darcy: Mr. Darcy'nin annesi
Albay Fitzwilliam: Mr. Darcy'nin kuzeni
Lady Catherine de Bourgh: Bay Darcy'nin teyzesi
Sir Lewis de Bourgh: Lady Catherine'in kocası
Charles Bingley: Esas oğlanın en yakın arkadaşı, yardımcı erkek oyuncu da denebilir
Miss Bingley (Caroline): Mr. Bingley'in kız kardeşi
Mrs. Hurst (Louisa) : Mr. Bingley'nin diğer kız kardeşi
Mr. Hurst: Mr. Bingley'nin eniştesi
Mr. Wickham: Kötü kalpli subay
Sir William Lucas: Bennetların komşuları
Charlotte Lucas: Elizabeth'in en yakın arkadaşı
Maria: Charlotte'ın kız kardeşi
Mr. Gardiner: Elizabeth'in dayısı
Mrs. Gardiner: Elizabeth'in yengesi
Mrs. Philips: Mrs. Bennet'ın (kızların anneleri) kız kardeşi
Mr. Philips: Kızların enişteleri
Denny, Carter: Bir iki yerde bahsi geçen subaylar

Yerler

Longbourn: Hikayenin geçtiği köy
Meryton: Longbourn yakınındaki kasaba 
Netherfield Park: Bay Bingley'nin kiraladığı yer
Lucas Lodge: Charlotteların köşkü
Pemberley: Mr. Darcy'nin mülkü
Rosings Konağı: Lady Catherine'in evi
Papazevi: Mr. Collins'in evi
Hunsford: Rosings Park'ın bulunduğu yer

İnşallah şimdi daha çok karışmamıştır :D

2- Emma



Karakterler

Emma Woodhouse: Esas kızımız
Bay Woodhouse (Henry): Emma'nın babası
Isabelle Woodhouse: Emma'nın ablası
John Knightley: Isabella'nın kocası
George Knightley: Esas oğlan (John'un ağabeyi)
Bayan Taylor: Emma'nın mürebbiyesi
Mr. Weston: Bayan Taylor'un kocası
Frank Churcill: Mr. Weston'ın ilk eşinden olan oğlu
Bayan Bates: Eski papazın dul eşi
Miss Bates: Bayan Bates'in kızı
Jane Fairfax: Miss Bates'in yeğeni (Bayan mikemmel)
Albay Campell: Jane Fairfax'i himayesine alan aile dostu
Miss Campell: Albay Campell'ın kızı
Bay Dixon: Miss Campell'in kocası
Mrs. Goddard: Okul müdiresi
Harriet Smith: Mrs. Goddard'ın okulunda okuyan Emma'nın arkadaşlık ettiği kız
Robert Martin: Çiftçi
Bay Elton: Papaz
Bay Perry: Doktor

Yerler

Highbury Köyü: Hikayenin geçtiği köy
Hartfield Konağı: Woodhouseların yaşadıkları ev
Donwell Abbey: Mr. Knightley'nin evi
Randalls: Mr. Weston'un evi
Abbey-Mill Çiftliği: Robert Martin'in çiftliği


3-Duygu ve Duyarlılık



Karakterler

Elinor Dashwood: Dashwood kız kardeşlerin en büyüğü, mantıklı olan
Marianne Dashwood: Ortanca kız kardeş, tutkulu olan
Margaret Dashwood: En küçük kardeş
Henry Dashwood: Kızların babaları
John Dashwood: Kızların üvey ağabeyi
Fanny Dashwood: John'un karısı
Edward Ferrars: Fanny'nin kardeşi
Sir John Middleton: Mrs. Daswood'un kuzeni
Leydi Middleton: Sir John'un eşi
Bayan Jennings: Lady Middleton'ın annesi
Albay Brandon: Middletonların aile dostu
Willoughby: Middleton'ların komşusu Mari'nin mirasçısı, Marianne'i kurtaran adam
Charlotte Palmer: Lady Middleton'ın kardeşi
Bay Palmer: Charlotte'ın kocası
Steele Kardeşler (Lucy, Anne): Sir John'un üçüncü göbekten akrabaları
Bay Pratt: Lucy'nin dayısı
Robert Ferrars: Edward Ferrars'ın kardeşi

Yerler

Sussex: Hikayenin başladığı yer
Norland Park: Dashwoodların yaşadıkları konak
Devonshire: Dashwood'ların taşındığı yer
Barton Park: Sir John Middleton'ın evi
Barton Cottage: Köy evi
Cleveland: Palmerların yaşadığı yer


4- İkna



Karakterler

Anne Elliot: Esas kız
Sir Walter: Anne'in babası
Mary: Anne'in kız kardeşi
Charles Musgrove: Mary'nin kocası
Louisa Musgrove: Charles'ın kız kardeşi
Henrietta Musgrove: Charles'ın kız kardeşi
Elizabeth: Anne'in kız kardeşi
Lady Russell: Anne'in annesinin arkadaşı, komşuları, Anne'in görüşlerini değiştiren kadın
Kaptan Frederick Wentworth: Esas oğlan
Mrs. Croft: Wentworth'ün kız kardeşi
Amiral Croft: Wentworth'ün eniştesi
Yüzbaşı Benwick: Nişanlısı ölen adam
Bayan Clay: Elizabeth'in arkadaşı
Charles Hayter: Bayan Musgrove'un yeğeni

(Bu kitapta bazen adı yalnızca bir sayfada geçen ya da hikayenin gidişatında etkisi olmayan o kadar çok kişi var ki ben pes ediyorum :D )

Yerler

Somersetshire: Hikayenin geçtiği yer
Kellynch Hall Malikanesi: Elliotların evi
Uppercross: Musgroveların yaşadıkları yer

5-Northanger Manastırı



Karakterler

Catherine Morland: Esas kız
Mr. ve Mrs. Allen: Catherine'in Bath'de yanında kaldığı aile
James Morland: Catherine'in ağabeyi
John Thorpe: James'in arkadaşı
Isabella Thorpe: John'un kız kardeşi
Mr. Tilney (Henry) : Esas oğlan
Miss Tilney: Henry'nin kız kardeşi
General Tilney: Henry'nin babası , din adamı


6-Mansfield Park



Karakterler

Fanny Price: Esas kız
William Price: Fanny'nin denizci ağabeyi ve en sevdiği kardeşi
Susan Price: Fanny'nin kız kardeşi
Betsey Price: En küçük kardeş
Frances Price: Fanny'nin annesi
Tom Price: Fanny'nin erkek kardeşi
Charles Price: Fanny'nin erkek kardeşi
Maria Bertram: Fanny'nin zengin olan teyzesi
Mrs. Norris: Fanny'nin fakir olan teyzesi, papazın karısı (Harry Potter'daki kedi Mrs. Norris'in ismi buradan geliyor.)
Thomas Bertram: Maria'nın kocası, enişte
Tom Bertram: Bertram'ların ilk oğulları
Edmund Bertram: Esas oğlan
Maria Bertram: Fanny'nin kuzeni
Julia Bertram: Fanny'nin kuzeni
Bay Rushworth: Maria ile nişanlanması planlanan adam
Mr. ve Mrs. Grant: Mr. Norris'den sonra papaz evine yerleşen aile
Mary Crawford: Mrs. Grant'ın üvey kardeşi
Henry Crawford: Mrs. Grant'ın üvey kardeşi

Yerler

Portsmouth: Fanny'nin ailesinin yaşadığı yer
Mansfield Park: Fanny'nin teyzesi ve eniştesinin evi



Umarım yardımcı olabilmişimdir. Eksik yahut hatalı bir yazım görürseniz benimle paylaşın rica ederim. 














6 yorum:

  1. "İlk kez Jane Austen seven birine rastladım." lafına takıldım. Ben de çevremde yazarı sevmeyen şimdiye kadar sadece bir kişiye rastladım. Demek ki çevrede nasıl insanlar olduğu önemli :-)

    Aklıma bir konu geldi. Dedim, Austenzede'ye istek yapsam bence bunu yazar :-) Yazarın kitapları farklı isimlerle basılmış, basılıyor ya yazarın bütün kitaplarının bir listesini yapsan ve aynı kitabın basıldığı farklı isimleri belirtsen ne güzel olur. Sırf adı farklı diye aynı kitabı bir kez daha almayalım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çevre cidden önemli :D Bahsettiğiniz çeviri konusuna bazı bazı değinmiştim yazılarda ama hepsini bir yazıda toplamak güzel fikir en kısa zamanda yazarım bloga, teşekkür ederim öneri için. Bu dertten ben de başka yazarlarda muzdaribim farklı isimlerle çevrildi diye Bronte kardeşlerin kitaplarını ikişer kere almışlığım var :D:D

      Sil
  2. Güzel çalışma

    YanıtlaSil
  3. Knk Gerçekten çok sağol her isim gordugumde yarım dk duraklamaktan kitabin yarısını anlamadım ondan sonra sayfanı buldum

    YanıtlaSil