7 Ocak 2020 Salı

3- Standart Güzellik Kalıplarına Standart Olmayan Bir Yergi

Bu yazı eser miktarda Anne with an E spoilerı içerebilir, teşekkürler.

Diziyi izledikçe Anne ile empati kuruyor, onda kendimden parçalar buluyor ve Anne'in ağzından çıkan her bir cümle üzerine düşünmekten kendimi alamıyorum itirafımdır.

Diziyi izleyenlerin bileceği üzere Anne 16. doğum gününe kadar her dua edişinde büyüyünce güzel bir kadın olma isteğini dile getiriyor ama 16. yaşına günler kala bu isteğinden vazgeçiyor. Anne, hala standart güzellik kalıplarına sahip bir insan olmadığını kabullenemediğini ama artık anladığını söylüyor ve bundan üzüntü duymuyor. Hayatta keşfedecek daha önemli şeyler olduğunun farkına varıyor. Anne aslında zamanının standart güzellik kalıplarına uymayan her insanın hayatlarının belli dönemlerinde mutlaka yaşadıkları aydınlanmayı yaşıyor. Dizi konuyu şimdilik burada kapatıyor ama benim söyleyeceklerim var.

Aslında biraz sonra yazacaklarımdan daha önce söz ettiğimi hatırlıyorum ama hangi yazı olduğunu bulamadığım için şimdiki düşüncelerimmiş gibi bir tavır takınacağım.

Standart güzellik kalıplarına sahip olmamanın insanı olgunlaştırma kudreti herkesçe bilinen bir gerçek olmalıdır bence. Anne'in fikir değiştirmesinin sebebi de bu. Safi güzel olmaları sebebiyle her sözü destek bulan, her esprisine gülünen, elini sallasa elli onaylanmayla karşılaşan bir insandan içgörü sahibi olmasını beklemek 21. yy'da Bay Darcy'yi beklemekle eş değer bence. (Nasıl da ansızın lafı Bay Darcy'ye getirdim değil mi aslında ben de hazırlıksız yakalandım. Oysa cümleyi kurarken 'çölde yağmuru beklemek' tabiriyle devam etmeyi düşünmüştüm ama sonra uzun zamandır lafı Bay Darcy'ye getirmediğimi fark eden ellerim kılişe tabirin gözünün yaşına bakmadı dostlarım)

Onay görmenin büyüsüne kapılmayıp olanları dışarıdan seyretmek insanı olgunlaştırıyor. Dış görünüşle ilgiyi kesmek içgörü yeteneğinin selameti için ise bulunmaz bir nimet. Önemli olan iç güzellik klişesine alet olmak istemiyorum ama lafı standart güzellik kalıplarının olmadığı yerde iç güzellik hayatta kalma içgüdüsünün teşvikiyle çiçek açar demeye getiriyorum. 

2 yorum:

  1. About Time filmindeki alıntı geldi aklıma. "Bir kız için fazla güzel olmak çok kötüdür; mizah duygusunu ya da kişiliğini geliştirmesine engel olur."

    Bu yazını yazdığında Sibel Ünli'den haberin var mıydı bilmiyorum ama onun ölümünün üstüne okuyunca daha anlamlı geldi. İmza: Güzel olmayan bir kadın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu alıntıyı ben de çok severim izlediğimden beri aklımdan çıkmıyor. hayır haberim yoktu daha önce yazıp sonra yayınladığım bir yazı. hatta yayınlamasam mı diye bile düşündüm

      Sil