22 Haziran 2016 Çarşamba

Gençlik Eserleri - Jane Austen

 Merhaba!

     Jane Austen'in İngiltere Tarihi'ni yazmadan önce belirttiği gibi benim de bir uyarıda bulunmam gerekiyor. Birazdan okuyacağınız yazı taraflı, ön yargılı ve cahil biri tarafından yazılmaktadır. 


    Geçenlerde İnternet'te manasız şekilde dolaşırken Gençlik Eserleri kitabına rastladım. Aslında geçen sene aldığım ama buraya yazmadığımı 5 dk önce fark ettiğim Aşk ve Arkadaşlık kitabı da Jane Austen'in gençlik eserlerinin çevirisiydi. Sonrasında Gençlik Eserleri isimli kitabın Aşk ve Arkadaşlık kitabını da kapsayan ve Jane Austen'in 11 ile 17 yaşları arasında yazdığı tüm eserlere yer veren bir kitap olduğunu anlayınca -Austenzede de durur mu- hemen aldım. Neden cahil olduğumu özellikle belirtmeme gelecek olursak ben bu zamana kadar okuduğum tüm kitapları zaten olanca cahilliğimle okuyup buraya da duygularıma dayanarak yazmıştım ama iş bu kitaba gelince kitabın içindeki tek tek nükteleri anlamak için epey bilgi sahibi olmak gerektiğini kitabın son sözünü okuyunca fark ettim. Ama olsun ben ve cahilliğim de kitabı okurken çok eğlendik doğrusu. Asıl anlatmak istediğim bu kitabı okuyup anlamak ve dahası kahkahalar atabilmek için Jane Austen dönemindeki tüm romanları okumuş olmak ya da en azından o romanlar hakkında bilgi sahibi olmak gerekiyor ya da ne bileyim elinizden gelirse o dönemde yaşamak falan :D Ama benim gibi Jane Austen'le ilgili bir şeyler görünce okumadan eksik hissedecekseniz de okumanızı tavsiye ederim. 


       Daha önce söz ettiğim gibi Jane Austen'in 11 yaşında kaleme aldığı çok değerli eserler var. 11 yaşımdayken ben ne yapıyordum allesen? İp atlama? Seksek? Boş boş bakma?  Tavan seyretme? 
      Kitap Henry Austen(Jane Austen'in kardeşi) tarafından yazılmış biyografiyle başlıyor. Henry Austen, Jane Austen'in yaşamını; " Faydalı olmak ile, edebiyat ve inanç ile geçen bu ömür, hiçbir surette olaylarla dolu bir hayat olmamıştır." şeklinde tanımlıyor. Biyografiden altını çizdiğim diğer cümlelerse şunlar:
 "Ne kitaplar, ne de erkekler konusunda fikirlerini değiştirdiği pek azdı." (200 yıl sonra bile görüşlerinin geçerli olması peki?)
  "Onu en mutlu eden, sağlam bir muhakemesi olanlardan zaman zaman aldığı alkıştı." 
 "Başkalarının zaafları, kusurları ve ahmaklıkları hiç gözünden kaçmamışsa da, bir ahlaksızlık durumunda bile ağzından incitici bir söz çıkmamıştır." (burada benim gözler yaşlı tabiğ)
   Sonsözü okuyunca anlıyorsunuz ki Jane Austen yazdığı her kelimede döneminin kitaplarını çok sıkı eleştirmiş. Ama bunu mizahı kullanarak yaptığı için her sayfada insan gerçekten hayret ediyor. Bu satırlar gelecekteki başyapıtlarının habercisi konumunda o kesin. Eserlerin çoğunun bitmemiş olması hevesi kursakta bırakıyor o da ayrı konu. En eğlenerek okuduğum Aşk ve Arkadaşlık isimli roman, devam etmesini en hararetle istediğim ama en heyecanlı yerinde kendi hayal dünyamla baş başa kaldığım romansa Catherine ya da Çardak. Son olarak gerçek şu ki zekanın her türlüsü büyüleyici ama bence zekanın mizahla karıştırılmış olanı tadından yenmeyen cinsten. Bize de bir ah çekmek düşüyor sanırım. Yazıyı kitaptan tam da beni anlatan bir şiir ve alıntılarla bitiriyorum bir sonraki Jane Austen keşfinde görüşmez üzere! 

                                  " Talihsizlikler hiç peşimi bırakmasa da
                                     Umarım ihtiyacım olmaz bir arkadaşa
                                     Masum kalbimi edeceğim daima muhafaza
                                     Erdemin sevgili sınırlarını aşmayacağım asla." 


. "İnsan mutsuzken hiçbir şey onu başkasının da aynı derecede bedbaht olduğunu duymak kadar keyiflendiremez." 
. "Hiçbir memleketin güzel çehresi, sevgili dostları kaybetmenin tesellisi olamaz."
. "Mutlak mutluluk ölümlülere bahşedilmemiştir ve kimsenin sürekli bir mutluluk beklemeye hakkı yoktur." 
. "-Kocamın iyi huylu ve neşeli olmasını bekliyorum bütün yaptıklarında benim mutluluğumu gözetmesini ve beni sadakat ve içtenlikle sevmesini.
   -Bunlar gerçekten çok tuhaf istekler, genç hanım. En iyisi evlenmeden önce onlardan vazgeçin, yoksa evlendikten sonra mecburen vazgeçeceksiniz." (Burada göz yaşlarının içinize akarken acı acı gülüyorsunuz arkadaşlar!)




       

       

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder