9 Ocak 2018 Salı

Jane Austen ve Uyarlama Üzerine

Merhaba!

Geçenlerde bir şeyler okurken (aslında kpss paragraf sorusu çözüyordum ama 'bir şeyler' demek daha havalı) "Uyarlama orijinal esere bir canlılık değil, aşınma getirir." diye bir cümleye rast geldim. Bildiğimiz gibi Jane Austen'in romanları günümüzde halen son hızla uyarlanmaya devam ediyor. Sözü okuduktan sonra bu konuda biraz düşünmek istedim. Gerçekten eseri aşındırıyor, içini boşaltıyor, anlamını yitirmesine sebep oluyor mudur bunca uyarlama...

Magazin programlarının en popüler cümlelerinden birinin "taklitler asıllarını yaşatır" olduğu su götürmez bir gerçek. Magazin programlarının bana hiç çekinmeden cömertçe verdiğini düşündüğüm yetkiye dayanarak "uyarlamalar asıllarını yaşatır" demek istiyorum hatta dedim. Ben uyarlamaların olumsuz bir etkisinden çok eseri yücelttiği kanaatindeyim son kararım cevabı kilitleyebiliriz.

Eserden tamamen bağımsız vasat bir uyarlama sadece izleyenleri/okuyanları sinir krizine sokabilir sonra da kişiyi asıl eserin kollarına -mecburiyetten- sürükleyerek tekrar hatırlanmasını sağlar. En azından bende öyle oluyor. En son bizde çekilen Aşk ve Gurur uyarlaması olduğunu iddia eden dizinin ilk bölümünü unutmak için asıl romanın sayfalarını karıştırmam gerekti (henüz obliviate büyüsü (unutturma büyüsü) yapamıyorum) hal böyle olunca Jane Austen'in zekasını bir kere daha aşk ile taktir etmek oldu payıma düşen. Ha iyi uyarlama olunca beynim beni romanı tekrar okumaya ikna etmiyor mu tabi ki ediyor ama siz bana çok takılmayın benim Gurur ve Önyargı okumak için her zaman bir bahane yaratmaya meyilli bir yapım vardır, benim de huyum böyle.

Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Şuraya ( uyarlama film kitap ) Jane Austen uyarlamalarını yazdığım yazıları ekliyorum hatırlamak isteyenler için. (önceden okumamış olma ihtimalinizi hasıraltı edip hatırlamak fiilini kullandım bu tarz ihtimallerin günyüzünde işi yok ayrıca) Fikirlerinizi benimle paylaşmaktan kendinizi alıkoymayın rica ederim!


Not: Austenzede İnstagram şubesini açtım ama yerimi yadırgıyorum. Bloga yazı yazınca uzun bir tatilden sonra eve dönüp en sevdiğim koltuğa kurulmuş gibi hissettim ama siz yine de takip etmek isterseniz kullanıcı adım: austenzedee. 


4 yorum:

  1. Eğer eser pek bilinmiyorsa ve uyarlanan iş daha öne geçtiyse bir de kötü bir işse zarar veriyor esere. Ama Jane Austen kitapları ilk olarak bilindiği için bundan sıyrıldı. Yapılan işler de öyle ses getiren işler değildi. Yani kimse Jane Austen eserleri için bu dizi-film o kitapta uyarlanmış bir okuyayım demedi. Popülerliği ilk kitabın kendisi yakaladı ondan sonra evrilerek çeşitli şekillerde yeniden önümüze geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hakkınız var eserin gücünü gözardı etmek hata olur sanırım bu cümle çok kapsayıcı uyarlamanın başarısı söz konusuysa birçok faktör giriyor işin içine

      Sil
  2. Ya blog gibisi yok :) ben instagramı da kullanıyorum oldukça. ama blog başka. :)
    Ben de bekliyorum bloguma :)

    YanıtlaSil