19 Haziran 2020 Cuma

Şeffaflık Toplumu Üzerine Lakayıt Bir Yazı

Bir derste geyik muhabbeti yaparken bile ünlü düşünürlere atıf yapmaktan kendini alamayan, alıntısız cümle kurduğunda gözlerinin feri söndü sönecekmiş gibi olan sınıf arkadaşım bu kitabı önermişti bize. Bir şey önerildiğinde icabet etmeyi boynumun borcu bildiğim için kitabı okudum.


Şeffaflık Toplumu dikkat gerektiren bir kitap. Hem çeviri hem konunun derinliği ve kitabın incecik olması anlamayı biraz güçleştiriyor. Yazar kitapta modernizm eleştirisi yapıyor bunu yaparken de teşhirciliğe ve günümüz alışkanlıklarına değiniyor.

Bir sosyal medya kullanıcısı olarak -kitabın da bunu istediğini düşündüğüm şekilde- kendimi ziyadesiyle kötü hissettim. Yine de sosyal medya etkisiyle artık gerçekten daha mı fazla şeffafız merak ediyorum. 2 Twitter 2 Instagram 1 Blog hesabı olan ben düşünüyorum da tüm hesaplarımı olağanüstü bir dikkatle takip eden biri bile beni ne kadar tanıyabilir bilemiyorum... Bu açılışla yazıyı anEliz şelalesine doğru sürükleme fikrindeyken bunun için çok yorgun olduğumu fark ettim. Kendimi ikna edebilseydim "kontrol toplumu"na evrilmenin korkunçluğu üzerine de birkaç cümle kuracaktım ama kısmet değilmiş.

Peki bu kitabı kimler okumasın: günün sonunda ben like sayımdan karakter tahlilimi yapar, takipçi sayımı sevgiye ve ilgiye layık bir insan olup olmadığımı değerlendirmek için bir ölçek olarak kullanır, takipten çıkanlara hesap sorar, bunu da 'değersizlere verdiğim değerin neye değdiği' hakkında çıkarımlarda bulunmak için kullanır ardından da bir sitemli söz paylaşımı yaparım diyenler.

Kimler okusun: her durumda 'kesin ip var yüz ifadesi' takınanlar ve kavramsal konuşmaktan zevk aldıkları için karşılarında boş gözler görmeye alışkın olanlar.

Altını çizdiğim satırlardan bazıları;

- Enformasyonun artmasının daha iyi kararlar verilmesine zorunlu olarak yol açmadığı kanıtlanmıştır. Örneğin sezgi eldeki enformasyonun ötesine geçer ve kendi mantığını izler. Giderek artan, hatta aşırıya kaçan enformasyon yığını günümüzde üst düzey yargı yetimizi köreltmektedir. 19

- Dijital fotoğrafçılıkta negatif yoktur. Ne karanlık oda ne de banyo gerekir. Öncesinde negatif bulunmaz. Pozitiften ibarettir. Olma, yaşlanma, ölme silinmiştir. 26

- Tecrübe başkasıyla karşılaşmaktır. 56

1 yorum: