30 Aralık 2018 Pazar

Jane Austen Kitaplarının İsimleri Sorunsalı

En sevdiğim yazı çeşidiyle karşınızdayım. İstek yazı! Vallahi ikiletmiyor ilk fırsatta yazıyorum. Sizin de aklınızda bir şeyler varsa istek parçalar peçeteye lütfen!


Bugünkü konumuz Jane Austen kitaplarının mütemadiyen değişen isimleri (Sanırsın Hogwarts'ın merdivenleri). Çevirmenden çevirmene yayın evinden yayın evine bir sürü farklı isim görüyoruz ve kafamız çorba oluyor. Başlarda ben de bocalıyordum ama sanırım (hala tam emin değilim :D) artık öğrendim ve sizlerle de paylaşmak istedim.

Öncelikle şu konuda bir anlaşalım. Jane Austen'in Türkçeye çevrilen 6 romanı, 1 mektuplar şeklinde yazılmış romanı, gençlik eserlerinin toplandığı kitabı var. Bir de Jane Austen'in sözlerinin toplandığı aforizmalar kitabı mevcut onun adı da Hayata Geç Kalma (neden bu isim seçilmiş hiçbir fikrim yok). Şimdi sırayla kitapları ve farklı çevirilerini yazacağım. Eksik yahut hatalı bir şey görürseniz yorumlarda bildirmekten kendinizi alıkoymayın rica ederim.

Sense and Sensibility-1811

Duygu ve Duyarlılık
Kül ve Ateş
Akıl ve Tutku
Aşk ve Yaşam
Sağduyu ve Duyarlılık
Aşk ve Mantık
Aşk ve Duygu (Bu kitapla ilgili net bilgi yok ama sanırım Duygu ve Duyarlılık. Sayfa sayılarından bir çıkarım yaptım. Ama çevirinin vasat olduğu ile ilgili yorumlar vardı. Alacaksanız aklınızda bulunsun.)

İlk düşünülen isim: Elinor and Marianne

Benim okuduğum: Kül ve Ateş-Altın Klasikler
Önerilen: Akıl ve Tutku- YKY 



Pride and Prejudice-1813

Gurur ve Önyargı
Aşk ve Gurur
Aşk ve Tutku
Gurur ve Ön Yargı (Aslında doğru yazım ön yargı TDK'ya göre fakat ben yerleşmiş olduğu için önyargı'yı kullanıyorum. Ama böyle bir çeviriye de tesadüf ettim.)

İlk düşünülen isim: İlk İzlenimler

Benim okuduklarım: Aşk ve Gurur-Altın Klasikler ve Gurur ve Önyargı-YKY
Önerilen: Gurur ve Önyargı: YKY

Mansfield Park-1814

Mansfield Parkı
Umut Parkı

Benim okuduğum: Umut Parkı-Görsel Yayınlar

Emma-1815

Emma (Şükürler olsun sadece bu :D)

Benim okuduğum: Emma-Altın Klasikler

Persuasion-1817

İkna
İkinci Şans
Aşk; Her Şeye Rağmen
İnanç

Benim okuduğum: İkna-Turkuaz Yayınları

Northanger Abbey-1817

Northanger Manastırı
Manastırda Aşk

Benim okuduğum: Northanger Manastırı- YKY

Lady Susan-1871

Lady Susan
Aşk ve Arkadaşlık (Film adı)

Benim okuduğum: Lady Susan-Altınbilek Yayınları

Gençlik Eserleri

Gençlik Eserleri
Aşk ve Arkadaşlık (Love and Friendship)

Benim okuduklarım: Aşk ve Arkadaşlık-Alakarga Yayınları ve Gençlik Eserleri-İletişim Yayınları

Önerilen:Gençlik Eserleri-İletişim Yayınları (Aşk ve Arkadaşlık dahil tüm gençlik eserleri yer alıyor daha kapsamlı olduğu için bunu önerdim.)

Hatırlayabildiklerim bu kadar. Farklı bir isimde Jane Austen kitabı gördüyseniz lütfen yorumlarda belirtin yazıya ekleyeyim. 


2 yorum:

  1. Çok teşekkür ederim isteğimi kırmadığın için. Benim için çok faydalı bir yazı oldu :-)

    Yazarın senin hesabına göre 9 kitabı var. 1000Kitap'a baktım 19 kitabı görünüyor :-) Aynı kitabın farklı baskılarını almaktan kurtulmuş oldum :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ne demek :) daha önce başka arkadaşlarım da bana bu soruyu sormuştu yorum da gelince dedim bu konuyu yazmak şart :D

      Sil