14 Mayıs 2015 Perşembe

Jane Eyre

     

 Neden daha önce okumadım neden? Bunca zamanı bu kitaptan habersiz geçirmek aptallıkmış :D Eğer Jane Asuten tarzı roman seviyorsanız bunu da seversiniz vakit kaybetmeyin!. Bay Rochester sen bize ne ettin? diyerek söze mahalle ağzıyla başlamak istiyorum. Jane Eyre beni çok etkiledi çok. Küçükken yaşadıkları, yaşadığı hüzünler karşısındaki duruşu.. İç konuşmalarda kendimden parçalar bulmadım dersem yalan söylemiş olurum. Yaşanılan acılar karşısında "neden" sorusuna cevap verirken kendini acımasızca eleştirmek işte bu beni etkileyen.


       Jane kimsesiz bir çocuk. Yengesinin yanında kalıyor. Yengesi ve kuzenleri tarafından pek çok zulme uğruyor. Yengesi Jane'i yatılı okula veriyor. Kitabın bu kısımları bana Çalıkuşu'nu anımsattı. Jane burada mürebbiye oluyor daha sonra bir evde mürebbiye olarak çalışmaya başlıyor ve olaylar burada başlıyor. Jane hiç ummadığı bir anda aşkla tanışıyor. Kitap çok akıcı gereksiz ayrıntılar yok su gibi akıyor merkezden sapmıyor. Baş kadın karakter ve baş erkek karakterin toplum tarafından "çirkin" olarak tasvir edilmeleri beni kitaba çeken diğer bir nokta. Alışılmış yakışıklı zengin erkek, aşırı güzel fakir kız klişesi yok burada. Hep söylerim çok sert, sinirli, kapalı insanların aşık olmaları beni hep etkilemiştir bu kitapta da aynen öyle oldu. Jane'de kendimden çok parça buldum sanırım mesela sevdiği insanların söylediklerini sorgusuz yapması, bir işe başladı mı hevesi kaçsa bile bitirmek için uğraşması ve bu yaptıklarının da bilincinde olması en çok benzettiğim yönler. Kitabın sonu da tatmin edici bir biçimde bitiyor hasılı ben ikinci okuyuşa başlayacağım gibi, bana katılın derim ben :D Kitaptan alıntılar ve naçizane düşüncelerle yazıyı sonlandırıyorum. Unutmadan ben bu romanda olsaydım eğer büyük bir ihtimalle Bay Rochester'ın bahçesindeki çiçekler arasında yanlışlıkla bitmiş bir ot olurdum.


"Kendimin dışındayım.." - başka insanlar etraftayken ben de bazen böyle hissediyorum artık bu hisse uygun kelimeleri de buldum :)
-"Kendiliğinden, hiç çaba göstermeden içimden geleni yapıyorum bu yollu iyi olmak hüner değil bence." - kesinlikle bu bir insanın güzel olduğu için övünmesiyle eşdeğer hiçbir çaba göstermeden sahip olduğun bir şey ve değişme olanağı yok,
-"Kendi yüreğini kendin deşeceksin." -fakat ne deştik be güzel deştik gönüllerimizi
-"Üşüyorsun, çünkü yalnızsın; içinde gömülü duran ateşi hiçbir insanın yakınlığı alevlendirmiyor. Hastasın, çünkü duyguların en güzeli, insanoğluna bağışlanan en tatlı, en yüce duygu senden uzak duruyor. Aptalsın, çünkü onca acı çekerken gene de mutluluğu yanına çağırmaktan kaçınıyorsun; onun seni beklediği yere doğru tek bir adım atmaya bile yanaşmıyorsun." - ben tüm sorularımın cevabını aldım ya siz?
-"Senin mevkin benim gönlümdür." -bu cümleden sonra ağladım söyleyeceklerim bu kadar.

2 yorum:

  1. Hangi yayınevinden okudun kitabı? Ben yıllar önce Bordo Siyah'tan okumuştum. Bir daha okuyuşumda farklı bir yayınevini tercih edeceğim. Kitabı okuduğum dönemde blogum olmadığı için yorumunu yazmadım ama altını çizdiğim cümleleri yazmıştım. Okumak istersin belki diye bırakıyorum. Özellikle 4.madde beni çok etkiliyor: https://suleuzundere.blogspot.com.tr/2014/05/jane-eyre-charlotte-bronte.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben bilge klasik dizisi'nin yayınını okumuştum

      Sil