3 Şubat 2018 Cumartesi

Austenzede İsmi Nereden Geliyor?

Seneeğ 2013 sıcak bir yaz ayı, kardeşlerimle oturmuş güzel bir film izlemişim. Güzel bir film izleyen ve onun birkaç saat süren mutluluk etkisinde olan sıradan bir izleyici olarak hayata dair beklentilerime yönelik olumlu düşüncelerim artmış, hayatta istediğim her şeyi başarabileceğime inandığım toz pembe bir bulut içerisindeyim. İşte o an uzun süredir kafamda arka planda çalışan 'bir şeyler yazmalıyım' düşüncesini artık gerçekleştirmeye karar vermiştim. Tek eksiğimin bir kullanıcı adı olduğunu düşündüğümü hatırlıyorum herhalde film izlerken ek olarak bir de yürek yemişim. Daha önce Jane Austen'le ilgili yabancı bloglara rast gelmiştim kendini modern Lizzy olarak tanımlayanlar, kendini Bayan Darcy olarak tanımlayanlar vs gördüğümü hatırlıyorum ama yok bu benim istediğim şey değil diye geçiriyorum içimden başka bir şey olmalı beni özetleyecek, özgün ve İngilizce karakter uyumlu tek bir kelime!

Afet sonrası toplumlarda gözlenen tepki ve evreleri hiç duydunuz mu? 
1. Evre: Kahramanlık; ilk günleri kapsar, felaketin hemen sonrasıdır. Bu dönemde şok, donakalma, inkar, korku ve şaşkınlık içeren güçlü duygular vardır. 
(Jane Austen'le tanıştıktan hemen sonra yaşadığım duygu geçişleri Bay Darcy gibi birinin var olabilme ihtimali düşüncesinin yarattığı şok, Bay Darcy'nin Lizzy'ye aşık olmasının ardından donakalma, yok canım gerçek hayatta böyle şeyler olmaz şeklinde kendime kurduğum inkar cümleleri kitabın mutlu sonla bitmesinin verdiği şaşkınlık ve kapanış.)

2. Evre: Balayı; Olaydan sonra ikinci hafta başlar ve birkaç ay sürebilir. Bu dönemde tekrar inşa çalışmaları başlar, felakete uğrayan toplumlara dışarıdan yardım gelir. Olayı izleyen günlerde duyguların dışa vurumu başlar. Olayı tekrar anlatma, çaresizlik duyguları, inkar, öfke patlamaları gibi rahatsız edici duyguların yanı sıra dayanışma duygusu ve ümitlenme görülebilir. 
(Jane Austen okuduktan sonra gerçek dünyaya adapte olma evresi o mükemmelliğin gerçekleşmeyeceğini anladıktan hemen sonra düşüncelerimi yeniden inşa etme çalışmalarım; Bay Darcy gerçek değil, Bay Darcy gerçek olamaz, bunlar fantastik şeyler! E tabi ben bu haldeyken çevreden de kızım saçmalama kurgulanmış bir roman bu kendine gel şeklinde destek cümleleri almadım değil. Bir de insanlar sürekli Jane Austen anlattığımı söylüyorlar ama ben ihtimal vermiyorum en fazla birkaç cümle kurmuşumdur enn fazla! Gerçi blog açıp 100'ün üzerinde yazı yazdım ama konumuz o değil ) 

3. Evre: Ara Dönem; 3-9 ay sürer bir yıla kadar devam eder. Bu evrede maddi manevi yardımlar azalmış veya tamamen kalkmıştır, verilen sözlerin tutulmamasını izleyen hayal kırıklığı baskındır.
(E tabi Jane Austen kitapları okumayı bitirmişim hayata dair umut vadeden düşüncelerimi besleyici Jane Austen cümleleri azalmış. Jane Austen'in bizi kandırmasına çok kızgınım çünkü bunun yaşadığımız dönemde bir karşılığı yok!)

4. Evre: İyileşme ve Toparlanma; Yıllarca sürebilir. Yaşamı yeniden düzene koyma çalışmaları vardır. Belirtilerden kurtulmak için, başlangıçtaki yakınmaların olayın yeniden değerlendirilmesiyle çözülmesi. anlamlandırılması ve yeni bir benlik kavramıyla yeniden bütünleştirilmesi gerekir. (E okuduğunuz üzere hala devam ediyor, buradaki yazılar benim yaşamı düzene koyma çalışmalarım, arada " yaşamak mı hayat mı buğ Allahım hiç şansım yoğk mu" diye yakınma isteği gelmiyor değil ama mantıklı ve aklıselim bir insan olarak oturup kendime bu sadece bir kurguhgsfgjsh ay bitiremedim. Bu dördüncü evredeki 12. yılımda hoş görün rica ederim.)

Hal böyleyken kendime takacağım isim kafamda netleşmeye başlıyordu ben bu evrelerin hepsini farkında olmadan geçtim ben de bir afetzedeydim ve o da zede ben de zede isimler karışmasın bundan sonra benim de adım Austenzede olsun dedim ve bu günlere geldik. 

İşte bu ismin ardında yatan çarpıcı(!) gerçekler böyle :D Geçen İnstagram'da austenzede etiketiyle fotoğraflar (aslında 3 tane ama bence çoğul ekini hak etti) paylaşıldığını gördüm de aklıma bunlar geldi bulduğum ismin sevilmesi ve kullanılmasının verdiği haksız gururla bir şey istirham edeceğim sizden. Sosyal medyada #austenzede etiketiyle bir şey paylaştığınızda beni de etiketleyin lütfen böylece Janeaustenzede olanlar olarak birbirimizi daha kolay bulabiliriz, belki birbirimize kan damlayan gül bile göndeririz kim bilir! E Austenzede de durur mu bir layk bir yorum yapıştırır hiç çekinmez.


Not: Austenzede kullanıcı adıyla açılmış bir İnstagram hesabı var ve beni takip eden bir arkadaşımın ben zannedip ona bir şeyler sorduğunu öğrendim böyle karışıklıklar yaşanmaması için kullanıcı adım: austenzedee. Sonunda iki e var. 

Dipnot: evreler ile ilgili kısa açıklamalar "Afet Sonrası Yeniden Yapılanma: Ruhsal Travmalar ve Toplumsal Yaklaşımlar" isimli makaleden alıntıdır.




6 yorum:

  1. İsmin tam seni yansıtıyor ve çok güzel. Blog açacağı zaman ismi ne olsun diye düşünmüş ve bir şey bulamayıp kendi ismiyle açmış biri olarak seni tebrik ediyorum :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim böyle düşünmeniz beni çok mutlu etti :)

      Sil
  2. fatıma betül8 Haziran 2018 02:23

    north & south dizisini izledin mi tavsiye ederim ben de yeni denk geldim ama çok sevdim. Romanı uzun sıkıcı ve kasvetli diyorlar ama dizi harika. Hikaye az biraz aşk ve gurur tadında :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. izlemiştim onu kitabını da okumayı planlıyorum en kısa zamanda gerçekten bana da aşk ve gurur'u anımsattı çoğu zaman

      Sil
  3. fatıma betül8 Haziran 2018 02:26

    bu arada yeni yazılar yeni kitap tavsiyeleri bekliyorum sabırsızlıkla senden. Blogunu 3 gün içinde defalarca okudum bitirdim tam benlik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok mutlu oldum yazıları beğenmenize çok teşekkürler :) benim de temennim o yönde blogu ihmal ettim ama geri geleceğim :D

      Sil