11 Ocak 2020 Cumartesi

Evlilik Baskısı ve Miss Austen Regrets Filmi

Yine dayanamayıp Jane Austen neden evlenmedi temalı film izledim. Bakın çok bilimsel bir cevap vereceğim Jane fazla zekadan evlenmemiş. Hani olur ya aşırı yaramaz çocuklarına eser miktarda toplumsal kabul edinebilmek için 'zekadan yerinde duramıyor' diyen anneler heh işte şu an kendimi onlar gibi hissediyorum.


Film 2008 yapımı. Jane Austen'in ilk üç romanını yayınladıktan sonraki zamanda geçiyor. Yeğeni Fanny evliliğe doğru ilerlerken Jane'den akıl almak istiyor ve biz de bu süreci izliyoruz. 

Bu filmde çok güçlü ve mağrur bir kadın olarak gösterilmiş Jane. Bu zaman kadar izlediğim/okuduğum her şeyle karşılaştırınca sanki Jane Austen gerçek kişiliğine en yakın halinde yansıtılmış gibi geldi bana. Ayrıca eserlerindeki akılcılık ve romantizm yergisi çok iyi ifade edilmişti. Filmi bu sebeplerden sevdim. Süresi de 85 dk çok sıkmadan hızlıca ilerliyor.

Filmin adını neden Miss Austen Regrets koymuşlar onu anlamadım ama bence Miss Austen Flörts olsa daha iyi olurmuş. Çünkü filmde Jane Austen'in yarınlar yokmuşcasına flört edişine şahit oluyoruz. 


Filme göre Jane'in durumu 'sevdim sevilmedim sevenin entelektüel kapasitesini kendime eş göremedim' şeklinde yansıtılmış. 

Jane Austen kitaplarını her daim yan cebinde, şapkasının içinde, koltuğunun altında taşıdığını söyleyen adama değinmeden edemeyeceğim. Hatalı yürüme nedir nasıl yapılır'ın örneği gibiydi.

18. yüzyılın sonu 19. yüzyılın başında yaşayan İngiliz beyefendileri, tamam para sizde olabilir, güç de sizde olabilir, toplumsal kabul de sizde olabilir, politik güç de sizde olabilir, tamam söz hakkı da sizde olabilir, tüm meslekler de sizde olabilir ama azıcık sosyal zekanızı geliştirmeye çalışsaydınız be kardeşim.

Filmde 18. yüzyılda doğup 21. yüzyılda bile hala eskimeyen mizah anlayışına sahip bir kadının çırpınışlarına şahit olmak beni üzdü. Bence espri anlayışı olmayan insanlarla sohbet etmek bir çeşit işkence türü olarak kabul edilmeli Çinlilerle bu konuda bir konsensüse varılabilir. Hele espriyi ciddiye alarak sohbeti sürdürenlerin şerrinden sana sığınırım ya Rabbi.

-Spoiler- 
Hem kibar hem entelektüel seviyesi diğerlerine göre üstün olan tek kişinin şerefsizin teki çıkması da beni üzdü dostlarım. Yazık.
-Spoiler-

18. yüzyılın sonu 19. yüzyılın başı İngiltere'sinin evlilik baskısı azapta Birinci Dünya Savaşı'yla kafa kafaya gelir gibi geliyor artık bana yemnediyorum. Jane Austen'de de iyi sabır varmış. Herkes yedi yirmi dört evlilik baskısı yaptı resmen kadına. En son annesinin ağladığı yerde ben bile evlenmeye ikna olur gibi oldum.

İş bulmadan önce her köşe başını kesmiş "hala iş bulamadın mı" sorularının en istekli sahibi devler, ben iş bulur bulmaz sorularını medeni halime yönelttiler. Twitter'da gördükçe şaka sanıyordum, değilmiş. Çalıştığım yere adım atmamın üçüncü dakikasında medeni halimin sorulması yetmezmiş gibi dördüncü gününde de 'nasıl özellikler istiyorsun bulalım' önerisiyle karşı karşıya geldim. Yaşama sevginizi yine de taktir ediyorum ben ama o ayrı, helal olsun cidden bak.

Sözün özü Jane Austen seviyorsanız filmi izleyin ve medeni hal sorularının yorulmaz savunucuları, nefesinizi arada yemeğinizi üflemeye de saklayın rica ederim ve iyi geceler.

6 yorum:

  1. Ig'de storylerini izledim baya merak ediyorum filmi ama kim bilir ne zaman izleyeceğim. :3 "Yarınlar yokmuşçasına flört etmek" ifadesine sesli güldüm. :D Bir sonraki yazını merakla bekliyor olacağım, sevgiler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D:D ben çok sevdim filmi bence en kısa zamanda izle

      Sil
  2. Cnm annem ve kiz kardeşimle izleyeceğim tam bizlik bir film buldum diye sevindim ama filmi hiçbir yerde bulamıyorum .sen nerde izlemiştinizlemiştin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film İnternet'te yok sanırım ben D&R'dan dvdsini alıp izledim

      Sil
  3. Hahahaha o baskılar hiç bitmiyor ki. Evlenince çocuk ne zaman diye soracaklar, çocuk yapınca ikincisi ne zaman diyecekler. Sürekli bir şey talep ediyorlar. En iyisi hiç umursamamak.

    YanıtlaSil