18 Ocak 2020 Cumartesi

Gurur ve Önyargı LGBTİ Uyarlaması Filmi: Before The Fall



Jane Austen'e ucundan kıyısından değen her bir şeyi izlemeye/okumaya toprağa diz vurarak ant içmişler kulübünün istikrarlı bir üyesi olarak BecomingAusten'in haber vermesi üzerine Gurur ve Önyargı'nın LGBTİ uyarlaması olan Before The Fall filmini izledim. Yazı spoiler içerebilir.

Film 2016 ABD yapımı. İsimler ve bazı duygusal ilişkiler dışında orijinal hikayeyle senaryo arasında çok benzerlik göremedim ben. 

Elizabeth Bennet, Ben Bennet olmuş ve gey bir erkek karakter olarak karşımıza çıkıyor. Kendinizi yormadan tahmin edebileceğiniz üzere kendisi bir avukat. Avukatlık dışında bir de gazetecilik yakıştırılıyor zaten Lizzy'ye fazla seçeneğimiz yok. 

Ben Bennet babasını yani Bay Bennet'ı alkolik, öfkeli ve kötü biri olarak tanımlıyor.  Ben Bennet annesini ise babasını idare eden bir kadın olarak tanımlıyor. Bayan Bennet :)) idare eden :)) alttan alan :))) 

Filmde "Bennet kardeşler" yok. Herkes arkadaş. Eyy amariga yine mükemmel, harika, olağanüstü aile kurumuna saldırıyorsun, yapma. Kitty ve Lydia karakteri gey erkek karakterler olarak karşımıza çıkıyorlar. Bu filmde de eğlenmekten başka bir şey düşünmüyorlar sıkıntı yok.



Charles Bingley, Chuck Bingley olarak karşımıza çıkıyor. Kendisi heteroseksüel ve doğa aktivisti. Şehirden uzakta suyu olmayan bir kulübede yaşıyor. Çok affedersiniz sığlığın en sempatik temsilcisi olan Charles Bingley'ye neden böyle bir rol yazmışlar anlayamadım. Açık havada gezmeyi kitap okumaya tercih eden Bingley karakterinden "açık havayı" cımbızla çekip almışlar.

Jane Bennet ise Jane Gardiner olarak arzıendam ediyor. Ben Bennet'ın çocukluk arkadaşı.



George Wickham orijinal adını taşıyan tek karakter. Wickham baştan itibaren kötü bir adam. Ben Bennet'ın ona aşık olur gibi oluşuna anlam veremiyorsunuz. George Wickham'ın kötülüğünün modernize hali ise cinsel kimliğini gizleyerek insanları duygusal olarak istismar eden ve çıkarcı bir avukat kişi olmasıyla vücut buluyor. Darcy ile ilişkisi de avukat müvekkil ilişkisi. 



Gelelim Bay Darcy'ye. Bay Darcy; gey, yoksul, alkolik, çocukluk travmaları olan, agresyon seviyesi zaman zaman yüksek, öz saygısı düşük bir erkek. Imm şeyi unutmuşsunuz; engellilik ve yaşlılık. Literatürde dezavantajlı kesimler arasında onlar da var keşke bir kere daha üzerinden geçseydiniz. Aslında filmlerde diğer insanlara göre nispeten daha zor hayatlar yaşayan karakterleri iyice dramatik göstermek bana onu istismar etmekmiş gibi geliyor. Sanki biri masanın başına oturuyor ve akla ilk gelen bütün zor yaşam koşullarını karakterin omuzlarına yüklüyormuş gibi geliyor. Kötü bir karakteri nefes aldığı her saniye kötülük düşünüyormuş gibi göstermek de keza öyle. 

Bay Darcy ve Lizzy'nin toplumsal statüsü de orijinal hale göre tamamen zıt. Ben Bennet parayı ve statüyü elinde bulunduran konumda ve Bingley ile Jane'i ayıran da o. Darcy ise kendinden nefret eden içe dönük bir karakter. La bu Darcy size ne etti demeyeyim demeyeyim diyorum ama dedim gitti. Bu arada Caroline Caty ismiyle Darcy'nin sevgilisi rolünde. Burada da gudubet burada da sinsi. 



Tamam uyarlamalar birebir orijinal hikayeyi anlatmak zorunda değil ama IMBD tanıtımında Gurur ve Önyargı yazmasa ben ihtimal vermezdim. LGBTİ, gurur, ve ön yargı gibi çok güçlü kavramları ellerinde bulunduruyorken alkolizm vs üzerinde çok durmaları beni üzdü. Cinsel kimliğiyle abartılı gurur duymak veya cinsel kimliklere ön yargılı yaklaşmak üzerine daha çok düşündüren bir film de yapabilirlerdi konu buna çok müsait ama o zaman da yine yukarıda bahsettiğim dramatize etme yoluyla istismara girerdi sanırım. Ay kafam karıştı. En iyisi ben gideyim. Teşekkürler.


7 yorum:

  1. Wow bu kadar homofobik ve onyargili biri oldugunu düşünmemiştim ����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D homofobik olduğumu düşünmüyorum ama anlatmak istediğimi iyi açıklayamamışım yazıyı tekrardan düzenledim

      Sil
  2. Bu filmi ben de duymamıştım. Kitabın günümüz uyarlamalarına alışmak bile zorken bu uyarlama bana fazla geldi :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. herhangi bir uyarlama versiyon izledikten sonra orijinalini yeniden izlemek geliyor içimden

      Sil
  3. Okudum ve filmi izlememek daha iyi olur, zaman kaybıymış gibi geldi. Sevdiğim filmi sevdiğim tarzda hatırlamak istiyorum. Homofobik değilim sadece filmin özüne uygun gelmedi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. filmi beğenmemenin homofobiklik olarak algılanması bence asıl homofobi. Aşk Tasması isimli Gurur ve Önyargı uyarlamasını Bay Darcy çok kaslı diye yerden yere vurmuştum kimse kasfobiksin dememişti:D Hikayenin aslına çok müdahale edilmesi benim de hoşuma gitmeyen şeylerden :(

      Sil
  4. Filmin güzel olmadığına kanaat getirdim. Ayrıca esas filmi fazla dalgaya almış gibi geldi.

    YanıtlaSil