9 Temmuz 2015 Perşembe

Jane Austen- Claire Tomalin

  Merhaba

   Claire Tomalin'in Jane Austen biyografisini çok önce almıştım ama okuma fırsatını ancak bulabildim. Kitap İş Bankası Kültür Yayınları'ndan 2014 yılında çıktı. Kitabın kalın görünüşü biraz göz korkutuyor ama aslında 376 sayfa ve çok akıcı bir şekilde okunuyor. İnsan bir roman okuyunca yazarını da merak ediyor acaba kendinden izler var mı, bu satırlar nerede hangi durumda yazıldı, çevresinden gelen tepkiler neydi, kendi eseri hakkında ne düşünüyor... İşte kafaya takılan tüm soruların cevabı bu kitapta. Eğer 1800'lerde bir kadının yazar olma adımlarını merak ediyorsanız okumalısınız. Kitap gereksiz ayrıntılara çok yer vermemiş. Başlangıçta akrabaların, komşuların anlatıldığı kısım bana biraz gereksiz gelse de sonradan ne kadar önemli olduğunu anladım. Çünkü Jane Austen yazarken çevresinden ilham almış ve romanları hakkıyla anlayabilmek için onları da tanımak gerekiyor. Yazının devamında kitapta beni etkileyen bölümleri yazacağım eğer kitabı okumayı düşünüyorsanız yazıyı okumayı bırakın. Yok eğer düşünmüyorsanız devam edin :)



-Henry Austen yani Jane'in kardeşi  "hiç de olaylı bir yaşam" değildi diyor Jane Austen'in hayatı için.
-Jane Austen işaret dili biliyordu.(daha yeni işaret dili öğrendiğim için bu bilgi ayrıca ilgimi çekti :D)
-Jane Austen  trajedi türünde bir eser hakkında konuşulurken "bu bir trajedi o yüzden okunmaya değmez" diyor. (romanlarındaki mutlu son bu cümleyi de doğruluyor bence)
-Lady Susan kitabında Lady Susan'ın tam rehber kitapların hanımefendilere olmalarını tavsiye ettiği kişi olması Jane Austen'in taşı gediğine koyduğunun resmidir.(Lady Susan'ın entrikalarla dolu bir insan olduğunu hatırlayınca gülümsememi engelliyemiyorum)
-Jane Austen dansa düşkündü ve bunda ustalaştı.
-Jane Austen modaya hiç dikkat etmezdi "keşke elbiseler hazır alınabilseydi" diyor bir mektubunda.
-Jane Austen koyuya yakın saçlı uzun ince biriydi.
-Jane Tom Lefroy'la tanıştığında 20 yaşındaydı yani Lizzy Bennte'le aynı yaşta.
-Jane Austen'in Tom Lefroy'la tanıştığı yıllara ait mektuplar Cassandra(Jane'in ablası) tarafından yok edilmiş.
-Tom Lefroy yaşlandığında Jane Austen'e aşık olduğunu kabul etti.(Becoming Jane filmini izlemelisiniz)
-Jane Austen 1795'de Tom Lefroy'u son kez gördü. 1796'da Tom Lefroy evlendi 7 çocuğu oldu. 1796'da Jane Austen Gurur ve Önyargı'yı yazmaya başladı ardında 8 kitap bıraktı. (zamanın koşullarına göre değerlendirmek için kendimi paraladım ama aşkın erkek ve kadın üzerindeki etkisi bu mudur diye düşünmekten kendimi alamadım ne yazık)
-İkna hayattaki şansını yitirmiş ve asla 2. baharını yaşayamayacak olan tüm kadınlara bir armağan olarak görülebilir diyor yazar beni en çok etkileyen bu oldu. Bu görüşle İkna'yı yeniden okumaya karar verdim.
-Jane Austen'in hikayelerindeki kurnazlığa ve gizli hicve bakarsak sevinçten daha keskin bir hayal kırıklığı duygusu keşfederiz. Bazense keşfettiğimiz hayal kırıklığının da ötesidir. (bunu okuduktan sonra romanlardaki mutlu sonlar gerçekten mutluluk mu diye düşünmeden edemedim)
-Jane Austen'in son sözü "ölmek dışında hiçbir şey istemiyorum."dur.


Aslında pek çok not aldım bunlar beni en çok etkileyenler. Daha fazlası için kitaba bir göz atın derim ben.

Bir küçük dip not: fotoğraflar bana aittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder